2017. szeptember 4., hétfő

Peziza limnaea - pocsolya csészgomba


Peziza limnaea pocsolya csészegomba 2018.08.05. Kelemér

 2017. augusztus 5-én a Mohos felé vettem az irányt. Gyenge esőcskék voltak ugyan, de gombára számítani nem lehetett,. Gondoltam tán a Kismohos szélére jutott annyi csapadék, hogy a szokásos Scutelliniák, Orbiliák, Phaeohelotiumok, Hymenoscyphusok legalább megtalálhatók. Így is volt. Azért a meglepetés sem maradt el, észrevettem a nedves mocsaras földfelszínbe színeivel beleolvadó nem is kicsi csészegombákat. Sejtettem, hogy a Peziza limnaea lesz, de mikroszkóppal is meg kellett nézni.

A csésze belső oldalán lévő termőréteg fiatalon olajzöld, megérve színe zöldesbarnából sötét- és feketésbarnára változik.Korpázott külső felülete olajzöld-barna, fehéres bázissal. Nyél nélkül, vagy igen rövid nyéllel kapcsolódik az aljzathoz. Mérete legfeljebb 40 mm átmérőjű. A spóra ellipszoid, kerek végekkel. Mérete: 15-20 x 8-10 µm, 2 olajcseppel míg fiatal. Áttetsző. Az érett spórák fala vessző formájú szemölcsökkel díszített. A parafízisek osztottak, szélesen lekerekített végekkel.
(Sajnos csak fiatal fiatal termőtesteket találtam, mert a spórákban olajcseppek voltak, és a spórafal szemölcsös díszítettsége sem volt még jól kivehető (pláne nem az én 400-szoros nagyítású felvételemen :-( Egy hét múlva augusztus 13-án visszamentem, hátha sikerül érett spórájú egyedeket találni, de hűlt helyét találtam a csoportnak. Más helyen viszont megint egy fiatalkát leltem.)


Peziza limnaea Kelemér, 2017.08.13.
Peziza limnaea Kelemér, 2017.08.13.

Évek óta figyelem a partszegélyt, igencsak elcsodálkoztam, hogy pont nyáron a hőségben kerültek elő.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése