2014. január 4., szombat

Eriopeziza caesia



2014. január 4-én jobb ötletem nem lévén Budakeszin a Virágvölgyben hajtottam gomba után.
Egy széltől védett szakadékban, korhadó bükk- és egyéb lombos fa tetemeket vizsgálgatva, a törmelékben turkálva akadtam erre a kis gombára. 
Eriopeziza caesia 2014.01.04. Budakeszi

Nem először találom, de soha nem tudtam meghatározni. Olyan ez a gomba, mint a lehelet, magam csodálkoztam rajta legjobban, hogy még spórát is találtam benne. No, de akinek van egy jó határozó könyve, ne legyen rest azt lapozgatni. És meglett.


Eriopeziza caesia 2014.01.04. Budakeszi
Eriopeziza caesia 2014.01.05. Budakeszi

A nagyon pici 0,3-0,4 mm-es termőtestek termőrétege barnásszürke, külső része barna, szélét szőrös fehér margó szegélyezi. A termőtestek fehér fonalas subiculumon (hálószerűség) nőnek
Spórája 5-6 x 1-2 mikron, átlátszó, sima, egyik vége kerek, a másik pontban végződik.
Eriopeziza caesia spórája
Korhadó, kérgét vesztett lombos fán, elsősorban tölgyfán él, főleg a hideg időszakban gyakori (ősztől – tavaszig). 
2014. március 2-án a Hárshegyen több tölgyfatuskón találtam meg őket. Volt egy hosszabb korhadó fa, melynek repedését méterhosszon borította a gomba. 
Eriopeziza caesia 2014.03.02. Hárshegy
 
A blogon található más, szintén hálószerű  szubikulomon növő gomba az Arachnopeziza aurata.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése