2014. január 16., csütörtök

Orbilia alnea Gombagyöngyök III.

2014. január 12-én ismét a keleméri Mohosnál keresgettem az enyhe télben is élő kis tömlősgombákat.
A szerencse megint velem járt, mert egy korhadó tölgyfarönk felszínén észrevettem egy kis narancssárga foltot. Fényképezőgépem optikája szerencsére igazolta sejtésemet, hogy ismét egy kis Orbiliára bukkantam.
A mikroszkopizálással sokat szöszmötöltem, mert a vágásfelületen több gomba lakott, így aztán legalább háromféle spórát találtam a tárgylemezen. Többszöri mintavétel után sikerült megbizonyosodnom arról, hogy  melyek az én kis 1-2 mm átmérőjű narancssárga színű gombámhoz tartozó spórák.

Orbilia alnea 2014.01.02. Kelemér


Könyvemben található Orbiliák közül az Orbilia alneanak a spóraméretei és leírása illet rá legjobban. 
A kis termőtestek termőrétege és külső része áttetsző, narancssárga színű. Széle meglehetősen vastag, kerek mely az idősebb termőtesteknél hullámossá válhat. A kis csészék egyesével és csoportosan is nőnek, nyél nélkül kapcsolódnak az aljzathoz.
Korhadt lombos fákon ősztől - tavaszig találhatjuk meg őket, ( éger, fűz, nyír, tölgy, valamint magyal.)
A termőtestek egyesével és többedmagukkal is nőhetnek.
 
Orbilia alnea spórák
A spóra 3-5 x 1-1,5 µm, 2 olajcseppet tartalmaz, áttetsző, felülete sima, végei kerekek.
 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése