2012. november 6., kedd

Megbízást kaptam, csészegomba határozásra :-)


 Smardaea planchonis
fotó: Boros Lajos

TIT-es gombásztársam  ócsai kertjében,  2012. október 18-án  tujái alatt a talajon barnás-ibolyás színű csészegombákra lett figyelmes. Levélben keresett meg, hogy segítsek a gombáit meghatározni. Élő anyag birtokában természetesen elvállaltam, bár sejtettem, hogy nem lesz "pofon egyszerű", mert az ismert sötétkék színű csészegombával ellentétben (Peziza sanioza), ezeknek a gombáknak nem volt tejnedve.
A spóravizsgálat, a termőtest és az élőhely együttes megfigyelése meghozta a várt eredményt, sikerült meghatározni a gombát, aktuális tudományos neve Smardaea planchonis.Szinonim nevei pedig: Peziza atroviolacea, Plicaria planchonis, Marcelleina planchonis, Greletia planchonis, stb:-:)   
Spórái gömb alakúak, 10-13 mikron átmérőjűek, faluk sima, egy olajcseppet tartalmaznak.  
A parafízisek hengeresek, egyenesek, csúcsuk görbült 2-3 mikron szélesek.
Smardaea planchonis
fotó: Boros Lajos

 gömbölyű spórák

2 megjegyzés:

  1. Micsoda színek! Ez is nagyon szép gomba! Akkor ez az első találkozásotok? Gratulálok, hogy ilyen gombásztársaid vannak, persze neki is a figyelmességéért!

    VálaszTörlés
  2. Igen, első találkozás nekem is. Bár én a magyarországi tujasövény "őrületre" haragszom, e szép gomba miatt ez esetben nem morgok :-)
    A jó gazda a gombáit is számon tartja a kertjében, dicséretes Lajos figyelmessége.

    VálaszTörlés