2013. október 9., szerda

Phaeohelotium epiphyllum sárga porcoscsészegombácska

Phaeohelotium epiphyllum 2017.07.28. Kelemér


Folytatva  a keleméri Mohos partján a keresgélést, felfigyeltem néhány sárga Bisporella kinézetű gombára 2013. szeptember 28-án. Sejtettem, hogy más gombához lesz szerencsém, hiszen nem a Bisporellák szokásos  élőhelyén, a nedvességgel átitatott fadarabon, hanem falevélen voltak. 
Folytatva az élőhely alaposabb szemügyre vételét, egy fehér sörtéscsészegomba tövében is találtam néhány példányt belőlük. (A fehér sörtéscsészegomba is megérdemel majd egy külön bejegyzést, hamarosan meg is teszem.) 
Két legyet egy csapásra :-)
Itthon a svájci könyvemben  találtam "kinézetre" hasonló gombát, csak éppen a spóraméret nem stimmelt. A Phaeohelotium nemzetségen elindulva, az élőhely specialitása (különösen gyakori nedves tölgyfalevélen) rávezetett a megoldásra, a Phaeohelotium epiphyllumra.
Phaeohelotium epiphyllum (tölgyfa leveleken) 2013.09.28
A gomba érdekessége, hogy nemcsak a spórák, hanem a parafízisek (spórát nem tartalmazó tömlők) is olajcseppeket tartalmaznak. A spórák orsó alakúak, néha enyhén íveltek, simák, 1-3 közepes és néhány kisebb olajcseppet tartalmaznak. Méretük 10-14 ( 18) x 4-5 ( 6.5) mikron.
Phaeohelotium epiphyllum spórái
A gombák szép, élénksárga színe idősödve okkeressé válik. 
Phaeohelotium epiphyllum fadarabon (2013. 10.05. Kelemér)

Egy hét múlva nyomuk sem volt a száraz időjárás miatt, csak egy igen nedves részen lévő fadarabon bukkantam újból rájuk.
2017. július 28-án ismét szétnéztem a Mohos partján. Most csak egy újabb szubsztráton találtam rá őkelmére, egy bükkmakk kupacsán.
Phaeohelotium epiphyllum bükkfa termésén

bükkfa termésen P. epiphyllum
Ó, de szeretnék olyan gombát lelni, ami még nincs a "repertoáromban!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése