2013. október 9., szerda

Phaeohelotium geogenum fehér porcoscsészegombácska



A hosszú aszály teljesen leállította a gombák növekedését. Csak a nedves területek, holtágak, patakok széle, mocsarak, lápok adnak lehetőséget egy gombász számára, hogy gombát lásson.  
Így van ez  Keleméren is, csak a Mohos szélén lévő nedves helyeken van némi gomba. Közel másfél hónapig tartó aszály után lehullott csapadék szentelt víz volt az erdőnek, az avar kb. 3 cm-en ázott át. Emiatt csak néhány korhadékbontó apróság megtalálására volt esély, így e csermakk kupacsát díszítő kis Phaeohelotium fajra. 
Phaeohelotium geogenum 2013. 09.21. Kelemér

Phaeohelotium geogenum nagyon rövid, széles "nyele"

Sem a könyveim sűrű lapozgatása, sem a mikroszkópban látott spórákkal nem voltam előrébb. Jött a Lugol oldatos „kezelés” , s lám a tömlő csúcsa megkékült. Ezzel sem voltam kisegítve, utolsó reményem a gomba meghatározására már csak a francia fórum (www.ascofrance.com) volt. És Zotto (Hans Otto Baral) azonosította a gombámat (hálás vagyok érte!). Válaszából megtudtam azt is, hogy az apikális gyűrű megkékülése jellemzője e fajnak.  
 
Az aszkusz csúcsa (apikális gyűrű) a Lugol oldatra kék lesz

Phaeohelotium geogenum spórái

A PHAEO előtag (sötétet jelent), azért van a gomba tudományos neve előtt, mert e fajok némelyikének a spórája éréskor sötét lesz. Különös társaság, a maga többi elkülönítő bélyegével együtt.A gomba nedves növényi maradványokon, földön, avaron megtalálható, főleg, ha keressük :-)

Illetve véletlenül: 2016.november 14-én a Mohosnál turkáltam az avart, s találtam egy tölgyfalevélen pár Hymenoscyphus phyllophilst. A fotózáskor feltűnt egy vaskosabbnak tűnő gomba is, csak kiemelve vettem észre, hogy ezek nem a levélen, hanem valamilyen más növénymaradványon vannak.

Itthon a mikroszkópban a "hatalmas" spórák láttán régi "ismerősöm" a Phaeohelotium geogenum köszöntött újfent.
Phaeohelotium geogenum spores
Spóraméret: 23-40x4,5-6 µm, számos apró olajcseppel. A gomba tölgy kupacsán, termésén, ágacskáin él.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése