2012. július 5., csütörtök

Arachnopeziza aurata a "pókhálós csészegomba"



Arachnopeziza aurata Dénes műtermi felvételei
2012. június 22-én Budakeszin, az Erzsébet lak tölgyesében leültem a fűbe, mert a fullasztóan forró, párás időben (éjjel volt egy kis vihar) alig kaptam levegőt. A mellettem lévő fatönköt már csak megszokásból is megforgattam.S ahogy egy nyálkagombát fotózgattam,  vettem észre a kis fehér-arany korongocskák százait a tuskó üregében. Talán mikroszkóp nélkül is rájöttem volna e különös gomba nevére, amikor a képet kinagyítva megláttam a pókhálószerű szálakat a gombák között. Majd a spórák egyedülállóan hosszú pálcikái igazolták a sejtésemet,  az Arachnopeziza aurata gombát találtam. Dagadt is a keblem a büszkeségtől :-)
Helyszíni felvétel  Arachnopeziza aurata

Arachnopeziza aurata spórái

Ezek a pici gombák mindig a fénytől, közvetlen nedvességtől védett helyen nőnek, ellentétben a nagyobb termetű csészegombákkal, melyek a fák felszínén is megjelennek.

2014. május elsején Keleméren találtam egy korhadó fadarabon újabb leletet. A gomba nem volt annyira fotogén, mint a budakeszi társa, nemcsak apróbbnak, hanem tiszta fehérnek tűntek a csészék, a sárgás színnek nyomát nem láttam.

Arachnopeziza aurata Kelemér 2014.05.01.

Arachnopeziza aurata Kelemér 2014.05.01.
Magyarország mikroszkopikus gombáinak határozókönyvében olvasom, hogy kisebb termetű, fehér színű formája/változata az Arachnopeziza auratanak, az Arachnopeziza nivea, de több forrás szerint nem számítható külön fajnak, az Index Fungorum is Arachnopeziza auratanak tartja számon.

A gombát 8 napig érleltem a hűtőszekrényben, míg szép spórákat tudtam belőle fogni. :-)

2015. április 19-én az óriási szárazság ellenére bíztam abban, hogy legalább Keleméren a Mohosnál találok valami apróságot.  Ha új fajt nem is sikerült, de legalább egy mohos-nedves fadarabon ott díszelegtek a kis Arachnopezizák.
Arachnopeziza aurata párhuzamosan elehelyezkedő spórák a tömlőben

Arachnopeziza aurata 2015.04.19. Kelemér

Arachnopaziza aurata with 7 semptums
Sajnálom, hogy a fotóm nem sikerült jobban, vigaszt azért találtam, mert sikerült egy olyan spórát találni, melyen jól kivehető az érett spóra 7 szeptuma.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése