2012. július 15., vasárnap

Parthenope pilatii "égerfa csészegomba"

Tegnap (2012. 07. 14-én) a Börzsönyben, Királykútnál jártunk. Az ott lévő égeres-lápos részen találtam ezt a gyönyörű kékes-zöld csészegomba - virágot. Már ma volt, amikor feladtam a határozást.
1. alig találtam meg a spórákat.
2. valószínűtlenül picik voltak.
Már ott tartottam, hogy mert az éger fadarab, amin találtam algás volt, biztos egy zuzmó alkatrészt mykobiontát találtam :-))
Reggel feltettem a francia fórumra http://www.ascofrance.com  (bluish ascomycota) és vártam.... Nem hiába, szerencsére megjött a válasz. Amit találtam az igazi tömlős gomba! Parthenope pilatii a neve. 
Sajnos e gombáról keveset sikerült megtudni az Internetről. Valószínű erősen korhadt éger ágakon terem. A spórái nagyon aprók 2,5-3,5 (4) X 1,5 (2) mikron (az én méréseim mind alatta voltak ezeknek az értékeknek (2 x 1 ).  1 - 2 olajcseppet is tartalmazhat. (nálam beleképzelhető :)
A rendszertani nemzetség neve igencsak talányos: lásd wikipedia, melyből megtudható, hogy a Parthenope nemzetségnévvel rákok is élnek :-)
A csésze külső oldala feketés, ellentétben a gyöngyházfényű kékes-zöld termőréteg színével.






A felvételeket Szilvásy Dénes és Edit készítette 2012. 07. 14-én.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése