2013. március 13., szerda

Diatrype bullata "fűzfa" kéregtörő gomba

2013. március 9. délelőttjét szántam a Budakeszi Nádas tó tömlősgombáinak kutatására.
Két hete nem volt eső, a csekély páratartalom miatt a pihés gyűszűgombák, a júdásfülegombák, összezsugorodva, rászáradtak a gallyakra. Az avar alatt szerencsére még nedves volt a föld.  Nagy nehezen találtam egy apró tömlősgombát, de erről majd a következő bejegyzésben írok. Soványka leletemmel hazaindulva, még megnéztem egy erősen korhadt fűzfát. Az utolsó percek is tartogathatna meglepetést, pl: egy szép M-65 mintájú fűzfagally is :-)). Gyorsan kattintottam pár közeli képet, s nagyon megörültem, amikor megláttam, hogy a termőtestek szájnyílásai (peritéciumok) , mint apró tűszúrások milyen szépen látszanak a párnában.
Levágtam egy kis gombás kéregdarabot, otthon beletettem egy pohár vízbe, hadd puhuljon, hogy spórát tudjak fogni tucatnyi fedőlemez széttörése nélkül. Sikerült!
Diatrype bullata


A szakirodalom szerint elsősorban fűz-, ritkábban éger- vagy nyárfák elhalt ágain, kérgén él e gomba.


 
Diatrype bullata spórafotó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése