2013. március 5., kedd

Hypoxylon cercidicola Kőrisfa ripacsosgomba


 
Hypoxylon cercidicola

Míg nem kezdődik meg a konyhagombász szezon, remélem, minden hétre jut ide egy új tömlősgomba bejegyzés.:-)
Most a Hypoxylon cercidicola következik. Képeskönyvben láttam először ezt a gombát, az agyamba íródott meleg barna színe, felgyűrt „gallérja”.
Miskolcon a Forrásvölgyben sétáltunk a havas-jeges úton, amikor megláttam egy  magas kőrisről lehullott gallydarabot a havon. Felemeltem, nézegettem, s egyszer csak rájöttem, hogy ismerem én ezt a gombát. Ez a, ez a öööööőőő, órák múlva azért eszembe jutott, hogy a Hypoxylon cercidicola, jobban mondva a cercidicola szó dallama, aztán a neten hozzákerestem a Hypoxylont :-)
Kár, hogy ez egy ilyen kemény gomba (mi más is lehetne egy Hypoxylon?), így a spóravételezési kísérletem sem sikerült, hiába puhítottam fel. Szerencsére ezt a gombát fel lehet ismerni külső jegyeiből is egyértelműen.
A termőtestpárna (sztróma) kör-ellipszis alakú, átmérője 3-15 mm. Széle lekerekítetten felgyűrődött, a fa felszakadt kérgét vonja be.
Színe sötét tégla-, szépia-, narancssárgás-barna lehet, felszíne göröngyös, ráncos. Még fán lévő, de száradó kőriságakon található. A gomba növekedése megáll, amikor az ág letörik, és a földdel érintkezik – írja a szakirodalom. Akkor ez lenne számára a halálugrás? 
A felvételek 2013.03.02-án készültek a Bükkben (Forrásvölgy). 
Hypoxylon cercidicola  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése