2013. március 14., csütörtök

Lasiobelonium variegatum II. Halványbarnás hajascsészegomba

Újból a Budakeszi Nádas tónál! 2013. március 9-én, ha sok gombát nem is, de egy apróságot azért begyüjtöttem. 
2012. március 31-én volt már egy találkozásom ezzel a gombával. Az akkor kikinlódott "megfejtésem" teljesen kiment a fejemből, így tanácstalanságomban újból a www.ascofrance.com francia aszkuszos fórumhoz fordultam segítségért.
Jól tettem, mert újabb, a határozást segítő részleteket tudtam meg erről a kis élőlényről. Fontos lett volna nemcsak a hosszú, göndőr szöröket a csésze széléről, hanem a csésze alján lévő - a fajra jellemző egyenes szőröket is lefotóznom, írta a kedves és figyelmes "Zotto".  Mire ez kiderült, addigra a tárgylemezt elmostam. :-((
No nem baj, de az élőhelyi fotóm legalább szép lett !
E kis gomba 1-2 mm széles, laposan ül az aljzaton. Külső felületét sűrű "haj" borítja, melyen a párás környezetben a vízcseppek felhalmozódnak vagy maguk a szőrök választják ki. (Egyes gombák fajleírásában erről már olvastam.)
A felvétel Budakeszin, a Nádastónál készült 2013.03.09-én.




Lasiobelonium variegatus
 (földbe temett fűzfa gallyacskán)










2014. február 2-án Budakeszin a Nádas tónál, kéreg nélküli fűzfa gallyon, a hideg miatt bezárkózva találtam rá. A januári tavasz csalogatta elő? Nem tudni. Mindenesetre a korai adatnak tűnik.
Örültem, hogy így becsukódva is megismerhettem - el is szöszmötöltem a határozásával vagy két órát :-).  2012. és 2013.- után ebben az évben is összefutottunk. :-))
Lasiobelonium variegatum 2014.02.02. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése