2013. március 26., kedd

Rosellinia aquila "barnás-fekete szenesbogyók"


Rosellinia aquila
2013. március 24-én reggeli  a Budakeszi Nádastónál kezdtem a napot. A fagyos nappalok és éjszakák miatt, csak az avar alatti - szerencsére nem fagyott - talajba temetett ágakon reméltem gombát találni. Egy barkáit bontó fűz-bokor alól akadt a iezembe e feketés-barnás bogyókkal díszített ágacska .
Az ágat két napig áztattam egy pohár vízben, hogy a kemény bogyók felpuhuljanak. Meg is lett az eredménye, szép barna spórákat figyelhettem meg a képernyőmön.
A keresést a Rosellinia fajok között spóraméret és külső jegyek alapján folytattam, s a Bánhegyi-Tóth-Ubrizsy-Vörös könyvben meg is találtam a megoldást. 
A Rosellinia fajok fekete, gömbös vagy kúpos alakúak,  szenesen merev és törékeny állagúak, felül szemölcs alakú szájnyílással (osztiolum) rendelkeznek. A tömlők 8 spórát tartalmaznak, hengeresek, vékony falúak.
A peritéciumok gyakran igen sűrűn helyezkednek el egymás mellett, sötétbarnák-feketék, széles körte alakúak - gömbölydedek, mintegy fél magasságig barna, nemezszerű szubikulum vonja be őket, átmérőjük 1,2 mm -t is elérheti.
A spórák 15-22 x 6-8 mikron méretűek, elliptikusak és sötétbarnák.


Rosellinia aquila spora

Rosellinia aquila spora


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése