2013. március 28., csütörtök

Encoelia fascicularis nyárfakérgek barna "virága"

Az Encoelia gombák lombos fák kérge aló feltörő csészegombafélék, mondhatni barna "gombaszirmok".
E barna színű, kehely-csészeformájú gombák fontos ismérve, hogy a legkülső rétege leválva szemcsés-lisztessé teszi a termőtestük felületét.
Mogyorón él az Encoelia furfuracea, melyről már írtam itt.
Most újabb faj került elő a társaságból  a taksonyi erdőből az Encoelia fascicularis.  Lukács Zoltán gombásztársam volt a szerencsés megtalálója. Nem mondom, jobban örültem volna, ha én (is) találok, de egyelőre már az is jó, hogy élőben láthattam, foghattam, azon a kis levágott kéregdarabon, melyet Zolitól kaptam. Szép látvány lehetett a gallyat borító gombák sokasága!
El is kértem tőle a bejegyzést kicicomázni vele :-)
Az élőhelyi fotó  2013. március 23-án készült, készítette Lukács Zoltán
Encoelia fascicularis by Lukács Zoltán

A gomba nyárfán és kőrisfa elhalt ágain él. A termőtest 5-10 mm átmérőjű, csésze vagy korsó alakú, kívül sötétbarna szemcsés, a termőrétegtartó vörösbarna. A spórák hosszúkás elliptikusak és görbültek.
Hársfán él az Encoelia tiliacea, szilfán az Encoelia siparia, gyertyánon pedig az Encoelia carpini. Igen jó lenne velük hamarosan találkozni!
Encoelia fascicularis kicsit közelebbről

Encoelia fascicularis
Encoelia fascicularis spórái



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése