2013. április 11., csütörtök

Discocistella grevillei "sárga mákszemgomba"

Discocistella grevillei 2013.04.12.


Discocistella grevillei
2013.04.10.
Három hét alatt kétszer is találkoztam ezekkel a mákszemnyi gombákkal a Budakeszi Nádas tónál.  Legalább minusz 10 óra alvásom van miattuk, mely az eredménytelen mikroszkópizálásból, szakkönyvben és Interneten való keresgélésekből állt össze.
Most, hogy már hosszabbak a nappalok (az óra átállítás is a délutánnak kedvez), tegnap 2013.04.10-én munka után 6 órakor gondoltam egyet, kinyargaltam a Nádas tóhoz, hátha szerencsém lesz. És lett.
Sikerült spórát fogni, de ami a legfontosabb szép érett példányokat találni hozzá a terepen!
Magyarország mikroszkopikus gombáinak határozó könyvében találtam rá a megoldásra (fajleírás és spórakép) alapján. Kerestem a neten is képeket hozzá, hogy meggyőzzem magamat.
A gombaparadicsom képe mintha kicsit jobb lenne az enyémnél, de ez cseppet sem zavar, ez a gomba legalább magyar :-)))  A régebbi nevén (Cistella grevillei) is találtam az azonosításhoz anyagot, ezek után ma este végre kialszom magam.

Discocistella grevillei
2013.04.07.
A határozókönyv leírása:
A szőrök rövidek, rendesen bunkó alakúak, felfelé görbültek, a csúcssejt sokszor szemcsékkel borított. 
Lágyszárú növényeken, főleg medvetalp (heracleum sphondylium: Umbelliferae) elhalt szárán él.
Az apotécium csésze alakú, halványsárga 0,3-0,5 mm átmérőjű száradva barna.
A spórák hossszúkás orsó alakúak 8-10 x 1,5 -2 mikron.

Discocistella grevillei spóra a tömlőben

Discocistella grevillei spórák
spórák

Discocistella grevillei
 a pontozottság megfigyelhető
A gomba több lágyszárú növényen is volt, nádon, csalánon, bogáncson, csak egy kicsit bele kellett túrni értük a nedves avarba.  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése