2013. április 6., szombat

Propolis farinosa "propoliszgomba"

Propolis farinosa
 egy letört juhar ágon
Ma találtam egy ágat, melyen a foltokat a svájci tömlősgombás könyvben lévő gombával azonosnak véltem, de magam sem hittem igazán, hogy gomba lenne. Üsse kő', mikroszkóp alá tettem. És gombát találtam! :-))
Budakeszin 2013. április 6-án egy letört juharágon vettem észre őket, a Nádastó melletti elegyes erdőben. 

Ez az apró tömlősgomba nagyon gyakori, de kevéssé ismert - olvasom a könyvemben.
A termőtest bemélyedve fejlődik a fa szövetében, azt felrepeszti, ezért a gomba szélét szabálytalan szövetek szegélyezik. 
A gomba Propolis farinosa tudományos neve beszédes, utal a propoliszra, (a propolisz vagy méhszurok olyan gyantás, ragacsos anyag, amelyet a dolgozó méhek a kaptár védelmére, a betolakodó baktériumok és egyéb kórokozók ellen gyűjtenek a fák rügyeiről, fiatal ágairól, levélnyeleiről. Ezt a ragacsos anyagot  átalakítják, majd a kaptárak tömítésére és fertőtlenítésére használják. ) . A farinosa lisztest jelent. A gomba valóban úgy néz ki, mintha a fa kis rései vele lennének betömködve.
Vajon a gombán mi célt szolgál ez a lisztes anyag, ez a hamvasság ?
Magyarország mikroszkopikus gombái könyvben találtam meg a magyarázatot. "A himénium a kiálló parafízis csúcsoktól fehéresen lisztes, különben barnás színű". Egyszerűbben: a termőréteg a kiálló steril hifáktól fehéresen lisztes.
A gombáról a fehér por letörölhető, jól látszik alatta barnás színe

A gomba húsa kocsonyás, vöröses-barna színű,  fehér porral borított.
Lombhullató fákon találkozhatunk vele .
A spórák 400 x-ben
20-28 - 6-8 mikron méretűek

A tömlők 100 x-ben
A spórák vese alakban hajlottak (allantoidok), belsejükben 2 vagy több olajcseppet tartalmaznak.
Besorolása: Rhytismataceae, Rhytismatales, Leotiomycetidae, Leotiomycetes, Pezizomycotina, Ascomycota

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése