2017. április 28., péntek

Biscogniauxia nummularia - (nyelvtörő:-) bükk-kéregtörőgomba


A Gerecsében, Pusztamarót közelében látta meg kedves gombásztársam  ezt a foltos bükkfaágat, s fotózta le nedvességtől csillogó állapotában.| Sejtettem, hogy valamelyik kéregtörő gomba, de biztosat, csakis spóravizsgálat után lehetett rá mondani. 2015. március 22-én medvehagymázás közben - immár száraz időben - én is lefotóztam, s kis darabot letörve belőle hazahoztam.
És igen! Sejtésem igazolódott, a  Biscogniauxia nummularia gombához volt szerencsénk, mely kb. 2 méteren át törte fel, majd foltozta be a letört bükkfa ág kérgét.
Biscogniauxia nummularia 2015.03.22 Gerecse
Pengével kivágtam egy leheletfinom darabot, KOH-ban áztatva, nagy örömömre elsőre sikerült - fedőlemezek tördelése nélkül - a spórát, sőt egy szép aszkuszt is meglátni a mikroszkóppal.
E gomba kizárólag bükkfa elhalt anyagán nő, de a nemzetségben több faj is akad, mondhatni fajspecifikus gombák, mert a Biscogniauxia granmoi zselnicemeggyen ; a B. repanda leggyakrabban berkenyén, a B. marginata és a B. simplicior rózsaféléken, főként varjútövisen; a B. dennisii tölgyön és szilen nő;  a Biscogniauxia cinereolilacina pedig hárson.
Biscogniauxia nummularia spores
Barnásfekete ellipszoid spórái 10-13 x 7.5-8.5 µm nagyságúak.
A fekete színű termőtestpárna felszínén a benne elhelyezkedő peritéciumok (palack alakú termőtestek) szájnyílásai nagyítóval jól láthatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése