2017. április 28., péntek

Humaria aurantia - aranysárga sörtéscsészegomba

2016. szeptember 24-én a gombázós topicon jelezte Bovista , hogy Debrecenben az esők meghozták a gombákat, az én kedvenc tömlősgombáimból is talált.

Fotó: Sütő Zsolt Debrecen, 2016.09.24.
Gyanús volt nekem a Scutellinia tippje, így kértem, hogy mikroszkóposan nézze meg, amit meg is tett, de sajnos nem lettünk vele okosabbak.
2016. október 1-jén Molnár Editke tett fel képeket a Facebookra egy szép aranysárga, kívül sörtés gombáról, melyet kis töprengés után Humaria aurantianak tippeltem.
Fotó: Molnár Edit Debrecen, 2016. október 1.

Fotó: Molnár Edit Debrecen, 2016. október 1.
Ma megérkezett hozzám Bovista csomagja a kis jószágokkal. Amikor kinyitottam a gombákat tartalmazó szelencét, illetve kibontottam a becsomagolt gombát, rögtön bevillant az agyamba, hogy ez is Humaria aurantia. Gyorsan megnéztem Bovista spóraméréseit, minden stimmelt, meglett a megoldás. Hát ilyenek a véletlenek! :-)
Sajnos egyik könyvemben sem találtam leírást róla, a neten sincs sok minden róla, így magam raktam össze pár sort leírás gyanánt.Hiába a ritka gombák sorsa már csak ilyen !


Az apotécium 0,5-1 cm átmérőjű, csésze alakú, idősödve lapos tányérformára terül ki. Külsejét számos hosszú és finom szőrszál borítja.
A spóra mérete 15-18 (19) x (6,8) 7.5-9 (9,5) µm, ellipszis alakú , két olajcseppel, fala sima.  A parafízisek fonalasak, narancssárga granulátummal telítettek. A gomba belső oldalát borító termőréteg aranysárga színű, külső része is sárga, de halványabb színű. Félig a földbe ágyazódva ül termőhelyén, humuszban gazdag talajokon.   Élőhelye:  lomb és tűlevelű erdőkben. Őszi gomba. Nagyon ritka faj.

Fotó : Sütő Zsolt
 Gratulálok Zsoltnak és Editkének e ritka gomba megtaláláshoz!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése