2017. április 28., péntek

Peziza praetervisa - lilásbarna csészegomba

Vali barátnőm örömmel újságolta, hogy felvidéki kirándulásuk során nekem is talált gombát.| Szlovákiában a Vinna tó partján sétálva – természetesen nem a sétaúton -, hanem vérbeli gombászhoz illően a tavat ölelő erdei úton – egy égésnyom alapos szemrevételezése közben látta meg az apró barna csészegombák százait. Peziza praetervisa 2014.04.02 Fotó Magyar JózsefnéOkulva a múltkori rossz tapasztalatunkból – amikor üres borítékot kaptam, mert a levélből valahol kivették a gombát (nem a bombát!:-) - most kiszárítva, személyesen vettem át . Vízben visszapuhítottam (rehidratáltam) egy kis gombadarabot, majd metszetet készítettem a mikroszkópos vizsgálathoz. Az élőhely ismerete, a jó fotó és a spórakép együttese hamarosan rávezetett a megoldásra, a gomba a lilásbarna csészegomba (Peziza praetervisa) nevet viseli. Peziza praetervisa 2014.04.02 Fotó Magyar JózsefnéA gomba főleg tavasszal nő, égésnyomon, faszén között, homokos talajon, csoportosan. Stimmelt. A csésze 10-60 mm átmérőjű kifejlődve. A csésze belső fele (termőrétege) sima, lilásbarna, külső része világosabb, finoman korpázott. Nyele nincs.
Peziza praetervise spórákSpórája 2 olajcseppet tartalmaz, mérete 11-13 (15) x 6-8 µm.Most már csak itthon és nekem kéne ilyet találni :-)))


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése