2017. április 28., péntek

Peroneutypa scoparia - "tüskeböki" kéregtörő


Hiába olvad a hó, az éjszakai fagyok földhöz ragasztják a kis ágakat, nem terem még rajtuk semmilyen látványos, színes tömlősgomba.| Amelyik ág nincs a földhöz fagyva, az meg olyan száraz, hogy azért nincs rajta gomba. 2015. február 20-án Miskolcon a Csanyikban találtam egy kis gallyat tele kis fekete dudorokkal.  A fényképezőgépem makrójával láthatóvá váltak a részletek, s minthogy ilyesmi gombát már láttam a könyvemben, nagyon megörültem neki. 
Peroneutypa scoparia 2015.02.20. MiskolcHazahoztam, egy éjszakára, búra alá tettem, hogy spórát nyerjek belőle. Másnap reggel mikroszkóp alá téve a tárgylemezt, találtam is néhány szép spórát, de nem olyat, amilyet a tippemnek megfelelő (Peroneutypa scoparia) gombának produkálnia kellett volna. S mivel az Index Fungorumon több Peroneutypa faj is létezik, gondoltam felteszem a francia fórumra, hogy segítsenek meghatározni. Miután egy napig senki nem szólt hozzá, kezdtem elbizonytalanodni, hátha más gomba is volt azon az ágon, s ilyen körülmények között a tárgylemezre más spóra is kerülhetett Aztán megjött Alain válasza, hogy hol vannak a spóratartó tömlők? - Ja, hát azok nincsenek, mivel fogalmam sincs arról, hogy lehet metszetet készíteni spóravizsgálatra egy ilyen kemény gombáról úgy, hogy ne törjön mindjárt össze a fedőlemez, amikor elsimítom a gombán. Alain elmagyarázta, sőt fotót is mellékelt, hogy a zsilettpengével készült  hosszanti metszeten a peritécium belsejében  a kocsonyás anyagban laknak a spórák.
"photo of the complete stroma of Eutypella scoparia in vertical section (made with a razor blade)"  by Alain Gardiennet
                                                      Ma reggel felcsaptam mikrosebésznek.:-)) Levágtam a gally kérgén lévő gombából vízszintesen egy darabot, majd nagyítóval megnéztem a metszetet  Apró csillogó fekete pontok voltak kivehetők rajta. Egy tű hegyével  belenyúltam az egyik lyukacskába és kivettem belőle egy kis anyagot, melyet rákentem a tárgylemezre. Mikroszkóp alá tettem és láss csodát, ha tömlők nem is, de legalább spórák voltak a tárgylemezen. És pont olyanok, amilyenekre vágytam. Peroneutypa scoparia sporesÍgy sikerült Alain Gardiennet segítségével meghatározni ezt a gombát, melyet ezúton is köszönök neki.
A gomba leírása:  A peritéciumok (gömb vagy körte alakú termőtest, belsejében a termőréteggel) gömbölyűek, fekete színűek  és  fekete sztrómába (termőtestpárna) ágyazottak, melyek a fogadó szubsztrátum (ágdarab) kérge alatt  helyezkednek el.  A sztrómából  hengeres szájnyílások (ostiolum) emelkednek ki, melyen keresztül a spórák a szabadba jutnak. Egy-egy termőtest párnából legfeljebb nyolc szájnyílás emelkedik ki. E gombák télen-tavasszal nőnek lombhullató fák, többnyire hegyi juhar (Acer pseudoplatanus), magas kőris (Fraxinus excelsior), közönséges magyal (Ilex aquifolium), közönséges bükk (Fagus sylvatica) és klf. szilfa fajok elhalt ágain.  Mérete: legfeljebb 4 mm. Spórák: 4-7 x 1-2 µm, íveltek, kerek végekkel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése