2017. április 28., péntek

Octospora excipulata - narancssárgás mohaparazita gomba


2015. december 6-án kiballagtam a Mohoshoz.|
Octopspora excipulata 06/12/2016 Kelemér
Egy felhagyott tűzrakóhelyen mindig körbenézek. Az égett foltot kezdi benőni a moha, ezért gondoltam szemügyre veszem, hátha van rajta valami kis mohaparazita gomba. 2014-ben az égett, csupasz folton előjött az Anthracobia macrocystis,
A mostani párás-ködös-enyhe december a mohákat kizöldítette, de szerencsére sikerült észrevennem egy csészegomba gyanús sárgásbarna korongocskát. Lefotóztam, kinagyítottam és bizony gomba volt. Később, ahogy söprögettem a leveleket egy egész csinos kis kolóniára bukkantam.
Octopspora excipulata 06/12/2016 Kelemér

Hazaérve előkaptam a mikroszkópot és fura dolgokat láttam, a tömlőben ellipszoid és kerek spórák is laktak. A nagy könyv szerint ha a spóra ellipszoid, akkor Octospora, ha kerek Lamprospora . Tanácstalanságomban feltettem a francia fórumra a rendelkezésemre álló anyagot, s ott tudtam meg, hogy éretlen még a gombám. Marcel bár megmondta a megoldást, azt tanácsolta, hogy tegyem hűtőbe és várjam meg míg megérik a spóra.
Octospora excipulata spores

Így is tettem, 4 nap múlva sikerült ellipszoid és az Octospora excipulata - spóraméretének tartományába eső spórát fogni.
Na megvan a második mohaparazita gomba Keleméren :-)


Spóra: ellipszoid,néha az egyik oldalon kihegyesedik, (17) 19-27 (30)x (12) 13-17(18) mikron, vastag falú, sima, egy nagy olaj cseppel. A spórák nagyon változó nagyságúak, vastag faluk csak a teljesen érett spóráknál látható.


Házigazda: Funariahygrometrica, nagyon ritkán Aphanorhegma patens ésPhyscomitrium sphaericum mohák.A gomba a moha szárán és a levél sejtjein élősködik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése