2017. április 28., péntek

Sphaerosporella brunnea – vörösbarna tűznyom-csészegombácska


 
2014. augusztus 17-én Valival Miskolcon (Csanyik-Forrásvölgy) gombásztunk.|
Egész idő alatt elégedetlenkedtem magamban, hogy miért nem találunk valami nagy durranást :-)
Valami új, eddig soha nem talált gombára gondoltam.
Ma reggel, amikor mikroszkóp alá került az egyik tömlősgomba a sok közül - szerencsére bővelkedtünk a fajokban - igencsak meglepődtem a kerek spórák láttán. Azt hittem valamelyik Plicaria fajt találtuk, de se a könyvemben, se a Neten nem találtam a gombánkhoz hasonló Plicaria fajt. A sok keresgélés eredménytelensége után maradt az utolsó mentsváram a francia fórum.
Pillanatok alatt megjött a válasz, Miguel Ángel Ribes-től (ezúton is köszönet érte).
Sphaerosporella brunnea, 2014.08.17. Miskolc, Csanyik

Az egymás hegyén-hátán növő kis gombák vörösbarna színűek. Egy-egy csésze (apotécium) átmérője 5-10 mm.
A csésze szélét, világosabb színű, hegyes sörték borítják, s mert a sörték csomókban nőnek, az adja a csíkozott megjelenést a gomba karimáján . A csésze külső részét is sörték borítják, de azok sötétbarna színűek. A gombák lombos és tűlevelű erdők égett földjén nőnek, gyakran a  tűzrakások helyén, olykor a higrométer-moha vagy gyommoha (Funaria hygrometrica) között. 
Sphaerospora brunnea fotó: Magyar Józsefné, Vali
A spóra  gömb alakú 13-15 µm átmérőjű. Áttetsző, 1 nagy olajcseppet tartalmaz.
A spórát nem tartalmazó steril tömlők (parafízisek) barna színanyagot tartalmaznak.
A termőtest szélén lévő sörték világos színűek, vékony falúak, hegyesek, 2-3 részre osztottak. A termőtest külső részén lévő sörték sötétbarnák lekerekített végűek, 100-150 µm hosszúak.
Forrás: Peter I. Thompson Ascomycetes in Colour
Sphaerosporella brunnea spórái
Így utólag, most örülök a nagy durranásnak :-))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése