2017. április 28., péntek

Scutellinia crinita - narancsvörös sörtéscsészegomba

Húsvét hétfőn (2014. április 21-én) ismét kilátogattam a Mohoshoz.| Sok kirándulóval találkoztam, s akik megszólítanak -  látván, hogy a földön bíbelődöm valamivel – azokkal  szívesen beszélgetek, minden Mohossal kapcsolatos infóra vevő vagyok:-).
Egy putnoki házaspár kérésére megmutattam a fotóalanyokat, mire a férfi mondja, hogy nem messze innen sokkal több és szebb ilyen piros gomba van. Ezen nagyon elcsodálkoztam, hisz „normális” ember ezt a gombát észre sem veszi. :-)
Nosza, elindultunk megkeresni. Valóban olyan bőségben és szépségben borították a vízben álló, vagy kidőlt füles fűzeket, hogy nem volt nehéz szép fotókat készíteni róluk.
Scutellinia crinita 2014.04.21 Kelemér
Scutellinia crinita 2014.04.21 Kelemér

Másnap – bár nem ide indultam, de túrám vége az országos kék ide hozott vissza. Néhány, még a tegnapinál is szebb példányt hazahoztam, hogy Dénes makro objektívével is lefotózzuk. Adunk a pompára :-).

Scutellinia crinita 2014.04.22 Kelemér (Fotó Szilvásy Dénes)

Scutellinia crinita 2014.04.22 Kelemér (Fotó Szilvásy Dénes)

A gomba meghatározásában  legújabb könyvemben található információk segítettek, jellegzetes élőhely, a sörték hossza, szerkezete, színreakciók, stb…    A spórák hossza  18-22,5 x 11-14 µm, fiatalon számos olajcseppel. A sörték vastag falúak, többszörösen osztottak, végük hegyes, bázisuk gyökerező. Méretük 450-1300 µm .
Készítettem egy táblázatot, hogy miben tér el egymástól a két nagyon hasonló  piros színű sörtés csészegomba .


Scutellinia scutellata
Scutellina crinita
Sötét narancstól vöröses narancs termőréteg, hossszú feketés szőrökkel
narancssárga termőréteg,   barna szőrökkel
fűz fajokon, kőris valamint bükkfák nedves földre hullott gallyain nagy tömegben
rekettye fűz, közönséges nyír és bükkfák nedves földre hullott gallyain
Egész évben megtalálható
Tavasztól kora télig
mikroszkópos
különbségek
A parafízisek narancssárga színe KOH-ra nem változik meg.
KOH  hatására a parafízisek bordóvá válnak
A szőrök erősen szeptáltak, hegyes végűek, számos gyökérben végződnek
A szőrök erősen szeptáltak, hegyes végűek, végük gyökerező.
  1.5 cm átmérővel a kifejlett termőtest
  1 cm átmérővel a kifejlett termőtest
 
Spórakép: 
Scutellinia crinita

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése