2017. április 28., péntek

Hymenoscyphus serotinus - bükk-kedvelő csészegombácska

 
2015. október 24-én Vali barátnőmmel, ha csak néhány órácskára is, de Bánkúton gombászhattunk.|  A fenyvesben reménykedtünk, hogy ott legalább egy pizzára való gomba összejön. Nem rajtunk múlott. A fenyvest ádáz balták látogatták meg előttünk, közlekedni is alig lehetett benne. 
A bükkösben viszont guggolás közben találtam egy kis ágat, rajta kis fehér, Hymenoscyphus gyanús gombákkal. Az apotéciumok átmérője 2-5 mm, kezdetben serleg formájú, de idővel majdnem simára kiterül. A termőréteg sima, krémes sárga színű. A ”csésze” külső oldala világosabb színű. Nyele fehéres színű, lefelé keskenyedő, akár 2 mm hosszú, a bázisa felé sötétebb színű.

Hymenoscyphus serotinus 2015.10.24. Bánkút
Sajnos a helyszínen elkapkodtam a felvételt, azt hittem, megint egy a sok kis fehér közül.
Két nap múlva jutottam hozzá, hogy itthon mikroszkóp alá tegyem. Úristen, hogy lehettem ilyen kishitű, hát ez egy új faj!
A hajlított, jellegzetes spórái és az élőhelye segített a gomba meghatározásában, Interneten böngészve találtam rá, mert sajnos a könyveimben nem szerepelt leírás róla.

A spóra hosszúkás, ívelt, egyik végén szélesebb, lekerekített, sima és számos apró olajcseppet tartalmaz. Mérete 20-29 x 3-3,7 µm Ősszel, korhadó bükk (Fagus) ágakon nő.
Hymenoscyphus serotinus spórák a tömlőben

Három nap hűtőszekrény-fogság után megpróbáltam újabb fotókon megörökíteni, de ez már nem az igazi.
Hymenoscyphus serotinus 2015.10.27-én

Hymenoscyphus serotinus 2015.10.27-én
Szerencsére ez a gomba nem a lehelet finom kategóriából való, mert  három nap múlva is viszonylag szépen tartotta a formáját.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése