2017. április 28., péntek

Helvella atra - fekete papsapkagomba


Helvella atra 2015.11.14.| Zubogy

A 2015-ös nyári évad nem éppen a tömlős gombáknak kedvezett. A patakok kiszáradtak, források elapadtak, földre hullott vizet csak akkor láttam, ha locsoltam a kertet.
A faggyal kezdődő száraz szeptember sem ígért változást, de az októberi enyhe időjárás sok-sok csapadékkal mégiscsak beindította a gombaszezont a mi vidékünkön is. Sajnos vagy nem, a gomba-kutatást kivételesen a „kalapos” gombákra kellett szűkítenem, túrákat vezettem a Bükkben a szakellenőri tanfolyam hallgatóinak.
No, majd jövőre bepótolom!
A fekete papsapkagombával gyászolom a 2015-ös nyári évadot.:-)
Ezt a két gombát 2015. november 14-én Zubogyban találta az egyik tanfolyami hallgatóm, egy párducgalóca tövében csücsültek. Még jó, hogy ott voltam mellette, így legalább élőhelyén sikerült megörökíteni őket. 
Helvella atra 2015.11.14. Zubogy

A papsapkagombák Helvella nemzetségébe  azok a sima spórás fajok tartoznak, melyek spórájában egy nagy központi olajcsepp van. Spórája ellipszoid, sima, 16-19 x 10-13 µm; átlátszó.

Helvella atra spórák a tömlőben
Így van ennél a kis aprócska gombánál is, melynek nyereg alakja behorpadva alkotja a süveg két csúcsát. Fiatalon szinte kékesfekete, később világosszürkén deres.
Nem könnyű észrevenni őket, szerencse kell a megtalálásukhoz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése