2017. április 28., péntek

Sárguló tejű csészegombák - Peziza succosa - Peziza michelii

A Bükkben is és itt az észak-keleti országrészben lokális esők estek június elején. Egy jó zivatar engem is elkapott a Csanyikban, amikor a szakellenőri tanfolyam hallgatóinak tervezett túrahelyszínt bejártam.
Egy hét múlva, 2016. június 12-én az Ortás rét felé vezető út elején sikerült egy csészegombát találnom, majd Molná Edit szólt, hogy nézd itt, meg egy ilyen pici kis lila van.(Ezért szeretem a tanfolyami túrákat, a tanulni vágyó szemek nemcsak az ehető gombákat látják meg).
Sok csészegombát lefotóztam, s vittem belőle mintát is mikroszkópos vizsgálathoz. 
Nem akartam hinni a mikroszkópnak, minden gomba P. succosának mutatkozott. A bizonyosság kedvéért, vékony húsukat megtörve kibuggyanó vízszerű tejnedvükkal "tesztcsíkot" húztam egy fehér papíron, mely csíkok kis idő múlva szépen megsárgultak. 
Peziza succosa 2016.06.12. Bükk

Peziza succosa 2016.06.12. Bükk

Peziza succosa 2016.06.12. Bükk

Peziza succosa 2016.06.12. Bükk
A sárgatejű csészegomba (Peziza succosa) szerencsére könnyen észrevehető, viszonylag nagytermetű csészegomba, idősebben gyakran szabálytalan alakú vagy hullámos szélű; belső oldala szürkésbarna, sárgásbarna, olív árnyalattal; külső oldala világosabb, felülete sima vagy finoman korpás.
Vékony húsát, ha megtörjük, tejnedve viszonylag gyorsan megsárgul . Spórája 16-19 (22) x 8.5-11 µ, felületén nagy, szabálytalan formájú bibircsekkel.
Peziza succosa spórafotó
A NAP GOMBÁJA a Peziza michelii lett :-)
Peziza michelii - 2016.06.12. Bükk

Peziza michelii 2016.06.12. Bükk
A kis lila csészegomba, méreténél és habitusánál fogva is másik fajnak tűnt, vízszerű tejnedve a vágás helyén sárgára színezte a gomba húsát, mikro és makro jegyek alapján sárgahúsú csészegombának (Peziza michelii) határoztam.
E kisméretű (0,5 -1 cm átmérőjű) szabálytalan csészeformájú gomba széle kissé behajló; belső oldala vörösbarnás, többnyire jellegzetesen ibolyás árnyalatú; külső oldala vörösesbarna, kissé halványabb, mint a belső, felülete korpás. Spórája ellipszoid, éretten szemcsés, két olajcseppet tartalmaz, mérete: 13,5-17 x 7,5-9,5 µ.
Peziza michelii spórák
Végre egy tömlősgombát sikerült látnom ebben az eszeveszett szárazságban, amikor az ország többi részén már utálják a vizet, mi meg itt esőt több, mint 1 hónapja nem láttunk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése