2017. április 28., péntek

Disciotis venosa - ráncos tárcsagomba

2016. április 13-án a Bükkben (Forrásvölgyben) keresgéltem a Szinva partján kedvenc élőlényeimet.

Disciotis venosa - ráncos tárcsagomba 2013.04.13. Bükk Forrásvölgy
A nagyon csapadékos tavaszelőt nagy szárazság, szél, hideg idő követte. Bár a talaj viszonylag sokáig őrizte a nedvességet, a talajtakaró levélzet hamarosan zörgősre száradt. Légnedvesség helyett légszárazságról beszélhetünk, így a kucsmagombákon kívül csak a vízközeli élőhelyeken lehetett "épeszű" gombát találni, mely  kimerészkedett a 25 fokos kora-nyári melegre.
Disciotis venosa

Egy élősdi csészegombát fotóztam, mikor észrevettem egy a földön lapuló csészét, majd még kettőt . Mindjárt sejtettem, hogy nem egy barna színű csészegombával van dolgom, mivel a belseje nem sima, hanem kiemelkedő, vénaszerű erektől gyűrt volt (nevében a venosa a vénára utal). Csak, hogy biztos legyek a dolgomban meg is szagoltam, hiszen klórszaga jellegzetes.
Disciotis venosa 2016.04.13. Bükk Forrásvölgy

A gomba, bár külsőre nem, de ízében állítólag hasonlít a kucsmagombákra, ha nem lenne védett, ehető lenne, annál is inkább, mert klórszaga főzéskor elmegy. A külsőleg hozzá hasonló Gyromitra, Discina,  fajokkal ellentétben spórájában nincsenek olajcseppek, viszont az aszkospórák külső falán - különösen a pólusokon, több apró rátapadt olajcseppet figyelhetünk meg. Feltételezések szerint a ráncos tárcsagomba vénái - alapozták meg a csészegombákból kifejlődő kucsmagombák redőit.

A spóra színtelen, elliptikus, sima, belsejében nincsenek olajcseppek; 20-24 x 11-14 µm.
A ráncos tárcsagombát utoljára a Budai hegyekben a Normafánál találtam 2008-ban, a dátum szerint április 12-én. Nem mintha hozzám igazították volna a védett gombafajok listáját, de sok magyarországi adatról nincs tudomásom.
A Szinva partján magas kőrisfa aljában sikerült rájuk lelnem nagy örömre. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése