2017. április 28., péntek

Hymenoscyphus monticola/Phaeohelotium monticola -


 
2014. december 7-én - mivel nagyon korán sötétedik, az erdőben délután már nincsenek fények - inkább rétre mentem a napi kilométeremet letudni.|
Az agyagos-csupasz földön - hinni nem akartam a szememnek - de kis sárga tömlősgombákat pillantottam meg.
Hymenoscyphus monticola 2014.12.07. Kelemér
Hazaérve nagy izgalommal tettem mikroszkóp alá, de valószínű a hideg idő a spóraérlelésre nem a legalkalmasabb, mert a legérettebbnek látszó gombában is alig-alig találtam spórát. Az élőhelye annyira szokatlan volt, hogy bár sejtettem, hogy egy Phaeohelotium fajjal van dolgom, de a könyveimben nem találtam földön termő fajra ebből a nemzetségből. Volt egy tippem a Ph. terrestrisre (neve után ítélve ez teremhet földön) és feltettem a francia fórumra.
Hymenoscyphus monticola 2014.12.07. Kelemér
Zotto válaszában azt írta, hogy a csupasz föld azért túlzás, látszanak ott növényi maradványok, és megtippelte a Hymensocyhus monticola syn: Phaeohelotium fajt. Mivel a gombáimat szétkentem, újabb termőtestre volt szükség, hogy a parafíziseket is tanácsára megfigyelhessem. Másnap szakadó esőben kimentem újabb gombát keresni, de nem találtam meg őket.

Hymenoscyphus monticola 2017.12.09. Kelemér
Harmadik nap az első nappal meggyező irányból indulva szerencsére megtaláltam őket, s tudtam vegyi reagenssel is mikroszkópos fotókat készíteni.

Hymenoscyphus monticola 2014.12.11. Kelemér
Hymenoscyphus monticola szeptált spórái

Ma már nem is kerestem és egész más folton, de ugyanannak a tölgyfának a közelében ráleltem újabb gombákra.
A gomba átmérője 2-5 mm, korong alakú, fényes sárga termőréteggel, azonos színű külső résszel. Nyél nélkül csatlakozik az aljzatához. Egyesével, de csoportosan is nőhet.

Spórája: 15-20 x 4-5 µm, ellipszoid, gyakran 1, ritkábban 3 szeptumra osztott, felülete szemcsés,  olajcseppeket tartalmaz, a spórák végei lekerekítettek. Az aszkuszok 8 spórásak, csúcsuk jód reakcióra megkékül. A parafízisek vékonyak, szeptáltak, csúcsuk kerek.
Ismeretlen zuzmó tömlősgombájával

Ráadásnak még egy ismeretlen zuzmó még ismeretlenebb tömlősgombája is ott volt a közelben, de ennek meghatározásához lichenológusra volna szükség. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése