2017. április 28., péntek

Neottiella albocincta - második mohaparazita gombám

Hetek óta esőnek nyoma nincs felénk Keleméren.| Az őszi gombaszezon a szeptemberi esővel októberben még kitartott, az őszi nagygomba fajok előjöttek, de tömlősgombákkal nem nagyon hozott össze a szerencse.
2014. október 15-én a Mohos melletti turista úton megpillantottam a mohában két sárga pontocskát, közelebb hajolva meggyőződhettem, hogy nem képzelődöm, tényleg gombák laknak a mohában.
Az Octospora humosa mohaparazita gomba kapcsán tudomásom volt - köszönhetően Marcel Vega hamburgi kutatónak - arról, hogy a Lamprospora, Neottiella és Octospora nemzetség számos faja található mohákon. Marcel anno sok képet  küldött temetők keresztjén, kutak káváján, katedrálisok oldalán talált leleteiről, de még nem jött el az ideje annak, hogy kézi nagyítóval gombázzak. :)
A véletlenre ilyesmit nem lehet bízni. A gombateremtő természet vigasztalásul kínálta felém e gombákat, hogy kicsit jobb kedvre derítsen :)
Neottiella albocincta 2014.11.20 Kelemér

Hazavittem pár termőtestet, érett spórákat is találtam, de a megoldásért a francia fórumhoz kellett fordulnom, mert a könyveimből nem sikerült beazonosítani. Közben Marcel felajánlotta, hogy küldjek anyagot ( föld, moha-gomba ) és segít pontosítani az általa is Neottiella-nak vélt gombát. A lelet 5 nap alatt megérkezett Hamburgba (dolgozik a Magyar Posta! :) és Marcel válasza megerősítette, hogy a Neottiella albocincta a gombám neve, mely csak a Katalin mohán (Atrichum undulatum) él.
Tegnap kimentem újabb fotókat készíteni, szerencsére találtam is fotogén (5 mm-es példányt!) így a magam szerény lehetőségéhez képest viszonylag jó fotót is tudok ide feltenni.
Neottiella albocincta 2014.11.20 Kelemér

Neottiella albocincta 2014.11.20 Kelemér



A kis termőtest 1-6 mmszéles, tölcsér alakú, nyélszerű bázisa  4 mm hosszú.
A termőréteg eleinte homorú később lapos, narancssárga színű. A peremén fehér pillázat van, külső oldalát átlátszó 0,5 mm hosszú sűrű szőr borítja.


A spóra: ellipszoid, 19-23 (-24) x (11) 12-14µm, fala díszített, 0,3-1 um széles  többé-kevésbé rendszeres hálózatú.
Élőhelye: erdei utak mentén, mohos talajon, tavasztól késő őszig található.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése