2017. április 28., péntek

Hymenoscyphus menthae - sárga nyeles-csészegomba

Hymenoscyphus menthae 2014.06.28 Kelemér
A csapadékhiány és a brutális hőség miatt az idei első (nyári) gombaszezon 1 hónap alatt lecsengett. 2014. június 28- án csak a „mocsárgombászat” adott reményt arra, hogy élő gombát lássak. A piros színű sörtéscsészegombák száma is megfogyatkozott, de még mutogatták magukat. Alapos szem-meresztgetés eredményeképpen egy elszáradt növényi száron, élénksárga tömlősgombákat pillantottam meg. Tudtam, hogy első találkozás lesz! A spórafotók, élőhely, makroszkópos jellemzők alapján a Neten talált Bernard Declercq (Belgium) Hymenoscyphus fajok és változatok kulcsával eljutottam a Hymenoscyphus menthae tippig. Szükségem volt megerősítésre, mivel e gombáról nem volt irodalom egyik könyvemben sem, ezért feltettem a francia fórumra.  S mert a gombát Hans Otto Baral írta le, fogadni mertem volna, hogy tőle hamarosan választ kapok. Így is lett, szinonim nevét is megjelölve Hymenoscyphus menthae-nak határozta a gombát (syn = Hymenoscyphus consobrinus).

A termőtest 2 mm átmérőjű, lapos tál formájú. A termőréteg színe világos- okkersárga  vékony, fehéres színű tönkkel kapcsolódik az aljzatához. Lágyszárú növények elhalt korhadékán él, ez esetben a vízi peszérce (Lycopus europaeus) elhalt szárán nődögélt. 
Lycopus eruopaeus Keleméri Mohos partján
         2014. július 5-én és 6-án újabb példányokat tudtam megfigyelni ugyanazon a folton. A spórák lekerekített végűek, átlátszóak, számos olajcseppet tartalmaznak. Méretük 12-23 (27,5) x 3-5 µm, végső állapotában 1 (3)  szeptummal (keresztfallal) osztottak.

Hymenoscyphus menthae spórái

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése